Create your flash banner online in 5 step انواع کچلی ها و تاثیر آن بر انسان :




منوي اصلي

موضوعات

آرشیو مطالب

آخرین مطالب

امکانات دیگر

انواع کچلی ها و تاثیر آن بر انسان :
نویسنده : mohammad hosein موضوع : <-PostCategory-> پنج شنبه 28 مهر 1390برچسب:,

 ۱) کچلي سر و ريش (فاووس، کريون و تريکوفيتون)

رشد اين قارچها در سر سبب ريختن موها و شکنندگي آنها مي شود،‌ ضايعات برجسته کريون (KErion) ناميده مي شود کچلي سر توسط تريکوفيتون ايجاد مي شود. بصورت زخمهاي کوچک، کبره دار زرد رنگ که بوي موش مي دهد. موهاي مبتلا خاکستري رنگ و کدر شده، شکننده نمي باشد ولي با ريزش همراه است که ممکن است ديگر هرگز نرويند (طاسي موضعي) قارچ ميکروسپرم و تريکوفيتون را با آزمايش ميکروسکپي مي توان تشخيص داد. شيوع مرض در آسيا و آفريقا و مکزيک و بويژه نواحي روستائي فراوانتر است(توسط گاو، اسب، جوندگان وحشي، دامهاي آلوده سرايت مي کند). از راه تماس مستقيم و غيرمستقيم (مواد آلوده سلماني و البسه) سرايت پيدا مي کند. کودکان حساس به مرض هستند.

پيشگيري: گزارش موارد به مقامات بهداري،‌ آموزش بهداشت به مردم و در مدارس، معالجه بيماران، نظافت سر و بدن، پي گيري کانون بيماري و سرايت و کنترل سلمانيها. درمان با گريز و فولوين خوراکي بمدت ۴ هفته، توسط پمادهاي ضد قارچي. (البته با مراجعه به پزشک و طبق دستور وي)

 

۲) کچلي ناخن يا انيکو ميکوز  

تشخيص با آزمايش ميکروسکوپي ميسر است. در اثر کچلي، ناخن بي رنگ، ضخيم و شکننده مي شود و گاه از انگشت جدا مي گردد. علت اين بيماري ممکن است تريکوفيتون، اپيدرموفيتون و بندرت ميکروسپرم باشد.

پيشگيري: استفاده از مواد قارچ کش، شستشوي مکرر، حمام، درمان بيماران پس از مراجعه به پزشک با گريز و فولوين تا موقعي که ناخن رشد کامل نمايد (۶ ماه) و براي ناخنهاي پا ۱۸ ماه.

 

 

۳) کچلي بدن

به شکل ضايعات حلقه اي و منتشر بروز مي کند، گاه آبدانک و زخم، زبري و دلمه نمودار مي گردد. عامل عفونت اپيدرموفيتون و تريکوفيتون است. سرايت توسط آدمي يا دامها،‌ زمين، وسايل حمام، ساير لوازم آلوده است.

پيشگيري: نظافت حوله و لباس، رعايت بهداشت در حمامهاي عمومي، جداکردن بيماران و درمان آنها، کنترل کودکان مدارس و دامهاي خانگي، درمان با گريز و فولوين و شستشوي بدن و مصرف قارچ کشها. کچلي پاها  به سبب ۲ نوع تريکوفيتون (روبروم، ‌منتا گروفيت) و اپيدرموفيتون ايجاد مي شود مخزن آلودگي خاک و دامها است. بصورت مستقيم و غيرمستقيم منتقل مي شود (افراد بيمار، زمين، حمام و ...).رعايت دقيق بهداشت فردي، خشک کردن بين انگشتان پا پس از استحمام مصرف گردهاي ضد قارچ، ‌بهداشت کفش، جوراب پنبه اي يا نخي معالجه بيماران، جوشاندن جورابها، ضدعفوني کردن کفشها در محفظه بخار فرمل، کاربرد کفشهاي هواگير، مصرف گريزفولووين و رعايت بهداشت حمامها و استخرها. در هر حال با مشاهده هر يک از نشانه هاي ذکر شده بايد به پزشک مراجعه نمود و دستورات درماني لازم را دريافت کرد و از درمان خودسرانه پرهيز نمود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






درباره ما

نویسندگان سایت

پیوند روزانه

پیوند وبلاگ
Create your flash banner online in 5 step